Personal Brending -  wikipedia mówi tak: strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistów ds. wizerunku. Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku (zarządzanie osobą jako marką). Strategia personal branding stosowana jest przez osoby publiczne – polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, menedżerów. W Stanach Zjednoczonych konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób publicznych są nieodłączną częścią ich sukcesu. W Polsce zadania z zakresu personal branding realizowane są najczęściej przez wyspecjalizowane w działaniach na rzecz marketingu politycznego agencje PR. 

 Poradniki

Beata Kapcewicz - Budowanie osobistej marki





W budowie wizerunku ważna jest wartość. Każda marka musi mieć swoją unikalną cechę, być czymś wyjątkowym na rynku. Dokładnie tak jest z naszym osobistym wizerunkiem. Możemy nad nim pracować, pokazywać się w 100 miejscach i dyskusjach, pozycjonować się na specjalistę i niezastąpionego eksperta. Ale, jeśli nie stoi za tym prawdziwa wartość w postaci wiedzy, wyjątkowej oferty dla rynku, spójność wizerunku, umiejętności oraz głębokie doświadczenie zawodowe to zabraknie nam prawdziwych kompetencji i wyróżnika spośród tysięcy nam podobnych. Internet bardzo szybko obnaży nasze braki i nieprzygotowanie do roli, którą chcielibyśmy „grać” lub pokazywać otaczającemu nas światu. Tutaj nie można blefowac na dłuższą metę, a im dłużej takie przedstawienie będzie trwać tym gorsze dla oszukującego będą skutki.

DEKALOG DOBREGO WIZERUNKU
Eryk Mistewicz "Manager Magazine"
maj 2008

Nie bój sie swoich sukcesów. Mów o nich. Falszywa skromność to przejaw slabości. Wizerunek silnej firmy buduj w oparciu o osobę dynamicznego szefa. Wzmacniaj wizerunek menedżera pokazując, jak zarzadzasz sprawna, wzrastająca organizacja. To naturalna synergia!

Nie badz egoistą. Graj zespolowo. Twój sukces prezentuj jako sukces Twojego zespolu. Mów o "swoich ludziach","najlepszej druzynie", pokazuj ją. Z imienia, z nazwiska. Dla Twoich wspólpracowników znaczyć to może więcej niż wysoka podwyżka.

Nie dzialaj bez planu. Zastanów się, co chcialbys o sobie uslyszeć u ludzi gdybyś mial "czapkę-niewidkę"? Chcesz być "killerem branży, osiagającym niemożliwe wprost efekty" a moze "menedżerem, na którego na pewno nas nie stać"? Dostosuj do tego strategie. Rozważ wsparcie profesjonalnego doradcy.

Nie myl stylizacji z kreacją wizerunku. Nie budujesz pozycji gwiazdy pop kultury. Skupienie się na zainwestowaniu w najmodniejsze garnitury, oprawki okularów, sesje zdjeciowe etc. nie prowadzi do wzrostu wartości Twojego wizerunku, wiarygodności ani szacunku. Nie tędy droga!

Nie zapominaj o otoczeniu. To, z kim trzymasz i kto o Tobie mówi z powagą, z szacunkiem, swiadczy o Tobie. Buduj indywidualne i pogłębione relacje z najwazniejszymi osobami gospodarki, dyplomacji, polityki, nauki, sztuki, ale tez np. z lokalnym biskupem. Wymaga to czasu i pracy, przynosi jednak bardzo szybko znaczące efekty. Unikaj osób o zlej reputacji.

Jeśli już pokażemy się światu, zdobędziemy zaufanie otoczenia lub też zaciekawimy je swoją komunikacją, ważnym elementem  jest innowacyjność i wyróżnialność naszej marki. Ginąc w gąszczu podobnych do osób, nikt nas nie zauważy.  Stara prawda mówi, że tylko są widoczni, ci pierwsi, prekursorzy i oni zostaną zauważeni i maja szansę na sukces rynkowy czy też zawodowy. Służy temu próbowanie nowych rozwiązań, poszukiwanie nietuzinkowych propozycji, wyjście naprzeciw zapotrzebowaniu. Co pozwala na dłuższa metę wyróżnić się i wzbudzić zainteresowania otoczenia rynkowego. „Być pierwszym” w jakiejś dziedzinie mocno zapada w pamięć i staje się mnemonic (kalką pamięciową), do której często się później powraca.






Nie idz na skróty. Zbudowanie dobrego wizerunku - jak wino - potrzebuje czasu. Nie zbudujesz go kupnem notki w "who is who" ani zakupem "zlotego diamentu firmy roku". Z uwagą selekcjonuj zaproszenia od stowarzyszeń biznesowych, szczególnie tych przyznających nagrody dla najlepszego menedżera w cenie rocznego karnetu. Odmawiaj ofertom firm PR "wykupią państwo dwie reklamy, to na okładkę numeru damy waszego prezesa". Nie tędy droga!

Nie badź niewolnikiem wizerunku. Nie oszukuj grając kogoś innego. Nie zmuszaj się do gry w polo. Nie kupuj roweru, tylko dlatego, że poważny tygodnik przygotowuje material o prezesach dojeżdżajacych tak do pracy. Nie zmieniaj zony ani mieszkania dla sesji zdjęciowej.

Nie wstydź się błędów. Mów o tym, ile straciłeś, ale też, czego nauczyły Cię strata i upadek. Dziel się tą wiedzą np. ze studentami na lokalnej uczelni. Nie rysuj siebie jako doskonalości z marmuru. Masz prawo do bledów i strat podobnie jak do hobby, zainteresowań i pasji jak najdalszych od biznesu.

Nie zapominaj o przygotowaniu do każdego wystąpienia publicznego. Profesjonalny doradca pomoże Ci napisać Twoja opowieść. Podporządkuj jej caly przekaz. Niczym mantra wplataj zdanie o tym, jakie są najważniejsze elementy Twojej drogi życiowej, co świadczy o Twoich sukcesach, dlaczego akurat Twoja historia jest ciekawa dla innych ludzi, mediów, studentów, head hunterów?

Nie zapominaj o najbliższych. Błędy w ksztaltowaniu wizerunku
zauważa najszybciej. Strzeż sie potakiwaczy. I bezpośredniej konkurencji (także we wlasnej firmie).