Radzenie sobie w sytuacji trudnej    

Z 7-mio dniowego szkolenia dowiedziałem się:

O umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych
• Jak ćwiczyć spokojnych, stanowczych i pozbawionych lęku metod obrony
• Jak zwiększyć umiejętności panowania nad sytuacją
• Jak swobodnie używać narzędzi pomagających w skutecznym porozumiewaniu się
• Jak praktycznie wykorzystać wiedzę na temat różnic indywidualnych
• Czym jest dla mnie sytuacja trudna
• Czym jest wewnętrzny dyskomfort psychiczny

Ponadto dowiedziałem się że:

- informacje o świecie dostajemy za pośrednictwem pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, węchu,
  dotyku i smaku.
- myślenie jest pomieszaniem tych pięciu zmysłów
- wszyscy posługujemy się tymi pięcioma zmysłami, ale
  nie u wszystkich wygląda to identycznie
- ludzie myślący obrazami używają takich słów jak: zobaczyć, perspektywa,
  patrzeć, jaskrawy, wizja, scena. Oraz zwrotów „Cieszę się, że możemy się zobaczyć” albo „Sprawa
  jest niejasna”.
- każdy z nas odbiera i opisuje rzeczywistość za pośrednictwem preferowanego
  kanału zmysłowego wyróżniamy wzrokowców, słuchowców i kinestetyków
- wzrokowcy widzą obrazy, mówią szybko, w rozmowie używają predykatów wzrokowych: widać, jasność, mglisty pomysł
  dostrzega
- słuchowcy: chętnie obgadują sprawę, słuchają czy coś brzmi dobrze i są zainteresowani
  jaki to znajdzie oddźwięk
- kinestetycy chwytają pomysł lub rozbierają go na czynniki, albo wyczuwają
  postęp
- metaprogramy, , są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu
  schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą Cię
  rzeczywistość, myślisz oraz kierujesz swoim zachowaniem.
- roces komunikacji interpersonalnej przebiega zgodnie ze schematem:
  Nadawca--- komunikat nadany--- Odbiorca--- komunikat odebrany--- reakcja zwrotna--- nadawca
  komunikatu (który staje się odbiorcą reakcji zwrotnej)
- wewnętrzny głos dziecka (to wewnętrzny głos naszych pragnień)
- wewnętrzny głos rodzica (to wewnętrzny głos powinności i nakazów)
- wewnętrzny głos dorosłego (to głos najbardziej świadomy, ten głos podejmuje decyzje znając ich
  zagrożenia i korzyści)
- żeby nasz komunikat dotarł do odbiorcy i do tego coś zmienił, powinien być:
  nieoceniajacy i konkretny